Codul rutier prevede ca șoferii care depăşesc limitele legale pot fi penalizați cu sancţiuni care pot varia de la o amendă minimă până la suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile.

Şoferii care circulă pe drumurile publice trebuie să respecte limitele de viteză impuse de Codul rutier. În cazul nerespectării acestor limite, sancţiunile aplicabile variază de la amendarea şoferului şi acordarea de puncte de penalizare până la suspendarea permisului de conducere pe o anumită perioadă de timp.

Astfel, în cadrul acestui articol, vor fi prezentate, în primul rând, sancţiunile aplicabile pentru nerespectarea limitelor pe care trebuie să le respecte şoferii. În al doilea rând, vor fi detaliate şi limitele de viteză pe care trebuie să le respecte şoferii.

Sancţiunile pentru nerespectarea limitelor de viteză

Nerespectarea oricăror limite de viteză atrage sancţionarea contravenţională a şoferului, conform prevederilor Codului rutier. Astfel, contravenientul poate fi amendat, îi pot fi aplicate puncte de penalizare sau îi poate fi suspendat permisul de conducere.

În ceea ce priveşte amendarea şoferului, aceasta se va face prin acordarea de puncte-amendă, în funcţie de categoria contravenţională în care intră fapta sa. În 2018, un punct-amendă valorează 145 lei.

Categoriile contravenţionale menţionate anterior sunt:

  • clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă;
  • clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă;
  • clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă;
  • clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amendă;
  • clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amendă.

În baza categoriilor de mai sus şi a preverilor codului rutier, rezultă următoarele sancţiuni:

  • pentru conducerea, nejustificată, cu minimum 10 km/h sub viteza minimă stabilită pe un anumit drum: amendă între 290 şi 435 de lei;
  • pentru depăşirea vitezei maxime cu 10-20 km/h: amendă între 290 şi 435 de lei, pe lângă două puncte de penalizare;
  • pentru depăşirea vitezei maxime cu 21-30 km/h: amendă între 580 şi 725 de lei , pe lângă trei puncte de penalizare;
  • pentru depăşirea vitezei maxime cu 31-40 km/h: amendă între 870 şi 1.160 de lei, pe lângă patru puncte de penalizare;
  • pentru depăşirea vitezei maxime cu 41-50 km/h: amendă între 1.305 şi 2.900 de lei, pe lângă şase puncte de penalizare;
  • pentru depăşirea vitezei maxime cu mai mult de 50 km/h: amendă între 1.305 şi 2.900 de lei şi suspendarea permisului pentru 90 de zile.

Şoferii nu pot contesta sancţiunea aplicată pe baza marjei de eroare a aparatelor radar. Şoferii care circulă la limita dintre viteza maximă admisă şi viteza interzisă nu pot inovca marja de eroare a aparatelor radar, în scopul contestării sancţiunii. Astfel a decis Înalta Curte de Casaţie şi Juştiţie (ICCJ), într-un recurs în interesul legii. În concret, ICCJ a făcut diferenţa între procesul de verificare şi omologare a aparatului radar, pe de o parte, şi folosirea în trafic a aparatului, pe de altă parte. Erorile maxime ale unui aparat pentru măsurarea vitezei sunt relevante doar în primul proces, nu şi în al doilea. Pentru mai multe detalii în ceea ce priveşte decizia ICCJ, a se vedea aici.

Limitele maxime (şi minime) de viteză

Sancţiunile de mai sus sunt aplicabile doar dacă limitele prevăzute de Codul rutier nu sunt respectate. Limita de viteză variază, pe de o parte, în funcţie de tipul de drum (din interiorul sau din afara unei localităţi) şi, pe de altă parte, în funcţie de anumite elemente specifice, detaliate mai jos.

În ceea ce priveşte tipul de drum, şoferii trebuie să respecte o limită de 50 km/h, în interiorul localităţii. În mod excepţional, pot fi modificate limitele, de către administratorul drumului şi cu avizul poliţiei rutiere. Astfel, limita poate creşte până la 80 km/h (pentru categoriile A şi B) şi poate scădea până la 30 (pentru toate vehiculele), respectiv 10 km/h (doar pentru tramvaie).

În afara localităţii, limitele de viteză variază, din nou, în funcţie de tipul de drum. Dacă şoferul circulă pe autorstradă, acesta nu poate conduce cu mai mult de 130 km/h. În schimb, limita este de 100 km/h în cazul drumurilor expres sau a celor naţionale europene(E). Altcumva, circulaţia pe celelalte categorii de drumuri este limitată la 90 km/h.

De asemenea, există anumite limite speciale în funcţie de categoriile de vehicule:

  • în cazul vehiculelor din categoriile A şi B, limitele sunt de 130 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
  • în cazul vehiculelor din categoriile C, D şi din subcategoria D1, limitele sunt de 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
  • în cazul vehiculelor din subcategoriile A1, B1 şi C1, limitele sunt de 90 km/h pe autostrăzi, 80 km/h pe drumurile expres sau naţionale europene şi 70 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
  • în cazul tractoarelor agricole sau forestiere şi în cazul mopedelor, există o limită generală de 45 km/h;
  • în cazul vehiculelor care tractează remorci sau semiremorci, viteza maximă admisă va fi cu 10 km/h mai mică decât viteza admisă, în mod normal, pentru categoria din care face parte vehiculul;
  • în cazul vehiculelor cu mase şi/sau gabarite depăşite ori care transportă produse periculoase, viteza maximă admisă este de 40 km/h în localităţi, respectiv 70 km/h, în afara lor.

În final, mai există o diminuare a limitei de viteză pentru persoanele cu experienţă de condus mai mică de un an şi pentru persoanele care se pregătesc să obţină permisul de conducere. Acestea nu pot circula decât cu maxim 20 km/h mai puţin decât ar fi circulat în mod normal.

Atenţie! Până în acest punct, au fost detaliate limitele maxime de viteză. Totuşi, şoferii trebuie să ia în considerare şi faptul că există o limită minimă de viteză. La fel cum se întâmplă în cazul depăşirii limitei maxime, depăşirea limitei minime poate atrage sancţionarea şoferului.

Sursa: avocatnet.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus