ANRE a anunțat noi reglementări, adoptate pe 20 ianuarie, care ar trebui să ajute câteva milioane de români să înteleagă mecanismul de liberalizare a pieței de energie și să îi  economisească la factura lunară de curent, în primele 6 luni din 2021.

Până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă de furnizare de energie electrică, arată reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), într-un comunicat publicat pe siteul ANRE.

Prin această mişcare, ANRE vrea să atenueze criza de pe piaţa de energie pentru consumatorii casnici, generată de liberalizarea totală a pieţei energiei electrice.

Există opinii potrivit cărora prevederile noului ordin emis de ANRE miercuri, pentru a gestiona problema liberalizării pieţei de energie, mai mult îi încurcă pe consumatori şi lasă multe probleme nerezolvate, a scris, pe Facebook, Răzvan Nicolescu, expert în energie şi fost preşedinte al Agenţiei Europene pentru Reglementare în Energie (ACER).

„Aşa cum am anticipat problemele consumatorilor casnici de energie electrică rămân, din păcate, nerezolvate, deşi ordinul emis astăzi de ANRE e cea mai bună versiune văzută până acum”, a precizat Nicolescu.

El a arătat că, după aprobarea acestui ordin, rămân trei mari probleme, respectiv lipsa de informare a consumatorilor, avantajul pe care autoritatea îl acordă ilegal furnizorilor care asigură serviciu universal şi confuzia creată cu introducerea unor date care nu au relevanţă.

„1. Lipsa de informare a consumatorilor coroborată cu indiferenţă ANRE faţă de această problema. Nu te poţi aştepta ca furnizorii actuali să îi înveţe pe oameni cum să renunţe la ei. E o utopie.

Nu se va întâmpla, iar liberalizarea exact despre acest lucru este: să ştii cum să îi schimbi pe furnizorii care nu îţi plac;

2. Avantajul pe care autoritatea îl acordă ilegal furnizorilor care asigură serviciu universal în condiţiile în care majoritatea ofertelor concurenţiale cele mai bune ale acestora îi ard pe consumatori la buzunare sunt inferioare celor oferite, de exemplu de compania de stat Hidroelectrica;

3. Confuzia creată cu introducerea unui formular, a unor date care nu au relevanţă şi a unei oferte comerciale care nu are o dată de referinţă în ordin. Toate acestea sunt prezentate a fi pentru consumatori, însă mai mult îi încurcă decât îi ajută”, a mai scris Nicolescu.

În ordinul ANRE este prevăzută obligaţia furnizorilor de a informa mai bine proprii clienţi cu privire la procesul de liberalizare.

Scandalul din piaţa de energie a început la finalul lui 2020, când analiştii din energie au arătat că pentru consumatorii casnici care nu vor alege oferta unui furnizor din piaţa liberă, se aplică „preţul de serviciu“, care este cu până la 26% mai mare decât preţurile din piaţa liberă.

Înainte de liberalizare , furnizorul de energie electrică nu-i putea percepe consumatorului casnic orice preț dorește pentru curent, ci doar atât cât îi permitea statul prin intermediul ANRE.

Clienții casnici primeau ceea ce specialiștii numesc ”serviciu universal”: curent la un anumit preț aprobat de stat.

După ce legislația s-a schimbat consumatorii casnici au avut posibilitatea să încheie contracte pe piața concurențială. Cetățenii puteau renunța astfel la prețul curentului reglementat de stat în favoarea unuia (de regulă mai mic) agreat cu un furnizor, fără implicarea ANRE.

Cu o lună înainte de liberalizare, 90% dintre clienţii casnici nu ştiau de acest proces și s-au trezit în 2021 că piaţa a fost complet liberalizată fără să înteleagă ce trebuie să facă pentru a nu plati mai mult la factura de curent și nici să intre în ”vâltoarea” profiturilor făcute de ”băieții deștepți” din energie făcute pe baza naivității sau lipsei de informații.

În anul 2019, piaţa reglementată, acum liberă, pentru consumatorii casnici de energie a fost în valoare de 3,9 miliarde de lei şi s-a împărţit între Electrica (51%), Enel (21%), Cez (12%) şi E.On (16%). În 2020 estimările arată că a trecut de 4 miliarde de lei.

Clienţii casnici care nu au schimbat contractul vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor lor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat, potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE).

De la 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică pentru clienții casnici s-a liberalizat. Asta înseamnă că prețul curentului electric consumat – și care reprezintă cam jumătate din factură – nu mai este reglementat în niciun fel de stat, ci este stabilit unilateral de furnizor.

Practic, de la 1 ianuarie, consumatorul casnic poate primi curent de la furnizor:

  • în regim de serviciu universal (de la Enel, Electrica, Cez și Eon), la cele mai mari prețuri de pe piață. De regulă aici se încadrează cei aproape 6 milioane de români care n-au vrut sau n-au știut cum să își aleagă o ofertă concurențială
  • în regim concurențial (de la aceiași mari furnizori care asigură și serviciul universal sau de la mulți alții), la prețuri diverse. În acest regim se găsesc și cele mai mici prețuri la curent de pe piață.

În mod normal cei aproape 6 milioane de consumatori trebuiau informați, dar ANRE doar a mimat informarea românilor cu privire la liberalizarea pieței de energie electrică.

Oamenii n-au înțeles nimic sau nici măcar n-au aflat de liberalizare. Iar 1 ianuarie 2021 i-a prins tot clienți de serviciu universal la unul dintre cei 4 mari furnizori, urmând astfel să plătească cu până la 26% mai mulți bani pentru curentul electric consumat.

ANRE a aprobat ordinul în şedinţa Comitetului de reglementare.

„Astfel, clienţii vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat.

ANRE a transmis, în cursul zilei de miercuri, prin intermediul unui comunicat de presă, că a adoptat noi reguli pentru vânzarea de curent către consumatorii casnici.

  • clienții de la serviciul universal nu vor plăti în primele 6 luni din 2021 prețul mare, caracteristic acestui regim de furnizare. În schimb, vor plăti prețul curentului din cea mai bună ofertă concurențială a furnizorului la care sunt (care poate fi Enel, Electica, Cez sau Eon).
  • în fiecare lună, furnizorul de serviciu universal trebuie să-i trimită consumatorului o informare privind liberalizarea pieței de energie
  • tot lunar, consumatorul trebuie să primească de la furnizor un ”formular de selecție a ofertei”. Acest formular trebuie să conțină: cea mai avantajoasă ofertă concurențială a furnizorului, o ofertă concurențială alternativă (adică mai scumpă), oferta de serviciu universal și informații despre reducerile oferite.
  • consumatorul nu e obligat să aleagă vreuna dintre ofertele primite. Dacă totuși o face, trebuie să completeze formularul primit de la furnizor. Iar contractul intră în vigoare la 5 zile de la momentul în care formularul completat ajunge la furnizor

Cel puţin până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, şi vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică”, spun reprezentanţii ANRE.

Totodată, Ordinul ANRE nr. 5/2021 simplifică procesul de contractare şi informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să poată decide în cunoştinţă de cauză cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii.

În acelaşi timp, sunt prevăzute obligaţii suplimentare pentru furnizorii de ultimă instanţă de informare a clienţilor casnici, respectiv de a transmite, o dată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum şi un formular de selecţie ofertă.

Formularul de selecţie ofertă conţine oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurenţială alternativă şi oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum şi valoarea reducerii comerciale acordate şi perioada de aplicare.

Prin completarea acestui formular clientul poate alege direct oferta concurenţială optimă, iar transmiterea formularului prin selecţia unei oferte constituie acordul de contractare şi, implicit, obligaţie contractuală pentru ambele părţi. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat şi semnat de către client.

Ulterior, furnizorul are obligaţia ca, după cel puţin 5 zile de la data primirii formularului de selecţie completat, să transmită clientului final, o dată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat. Prin această facilitate oferită clienţilor casnici, se simplifică procesul de contractare şi se evită deplasările clienţilor şi aglomeraţia de la centrele de relaţii cu publicul ale furnizorilor.

Precizăm că în noul ordin obligaţia de informare a clienţilor privind procesul de liberalizare este mai bine structurată, iar furnizorii de ultimă instanţă au obligaţia să o transmită o dată cu fiecare factură trimisă pe tot parcursul anului 2021.

„Noile reglementări au în vedere necesitatea asigurării unei mai bune informări a clientului final de energie electrică de către furnizorii de ultimă instanţă, precum şi simplificarea încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice în condiţiile impuse de contextul pandemic actual, şi pentru ca procesul să se desfăşoare în beneficiul consumatorului final”, se mai arată în comunicat.

În elaborarea ordinului, au fost identificate soluţiile în acord cu legislaţia naţională şi europeană prin care se oferă clienţilor casnici o perioadă mai lungă de tranziţie de la serviciul universal la piaţa concurenţială concomitent cu creşterea gradului de informare a acestora asupra procesului de liberalizare.

Ordinul ANRE

ANRE a aprobat simplificarea tranziției de la serviciul universal la piața concurențială pentru clienții casnici precum și prelungirea termenului de tranziție până la 30 iunie 2021

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei a aprobat în ședința Comitetului de reglementare din data de 20.01.2021, Ordinul ANRE nr. 5/2021 pentru modificarea Ordinului ANRE nr. 171/2020 pentru aprobarea condițiilor de furnizare a energiei electrice de către furnizorii de ultimă instanță și pentru modificarea și completarea Contractului – cadru de furnizare a energiei electrice la clienții casnici ai furnizorilor de ultimă instanță aprobat prin Ordinul ANRE nr. 88/2015, în contextul derulării procesului de liberalizare a pieței de energie electrică, începând cu 1 ianuarie 2021.

Noile reglementări au în vedere necesitatea asigurării unei mai bune informări a clientului final de energie electrică de către furnizorii de ultimă instanță, precum și simplificarea încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice în condițiile impuse de contextul pandemic actual, și pentru ca procesul să se desfășoare în beneficiul consumatorului final.

În elaborarea ordinului, au fost identificate soluțiile în acord cu legislația națională și europeană prin care se oferă clienților casnici o perioadă mai lungă de tranziție de la serviciul universal la piața concurențială concomitent cu creșterea gradului de informare a acestora asupra procesului de liberalizare.

Astfel, clienții vor beneficia de cel mai bun preț din oferta concurențială a furnizorilor și vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat. De asemenea, cel puțin până la data de 30 iunie 2021, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, și vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică.

Totodată, Ordinul ANRE nr. 5/2021 simplifică procesul de contractare și informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să poată decide în cunoștință de cauză cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii. În același timp, sunt prevăzute obligații suplimentare pentru furnizorii de ultimă instanță de informare a clienților casnici, respectiv de a transmite, odată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum și un Formular de selecție ofertă.

Formularul de selectie ofertă conține oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurențială alternativă și oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum și valoarea reducerii comerciale acordate și perioada de aplicare. Prin completarea acestui formular clientul poate alege direct oferta concurențială optimă, iar transmiterea formularului prin selecția unei oferte constituie acordul de contractare și, implicit, obligație contractuală pentru ambele părți. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat și semnat de către client.

Ulterior, furnizorul are obligația ca, după cel puțin 5 zile de la data primirii formularului de selecție completat, să transmită clientului final, o dată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat. Prin această facilitate oferită clienților casnici, se simplifică procesul de contractare și se evită deplasările clienților și aglomerația de la centrele de relații cu publicul ale furnizorilor.

Precizăm că în noul ordin obligația de informare a clienților privind procesul de liberalizare este mai bine structurată, iar furnizorii de ultimă instanță au obligația să o transmită odată cu fiecare factură trimisă pe tot parcursul anului 2021.

În vederea facilitării procesului de schimbare a furnizorului de energie de către consumatorul final şi optimizării procesului operaţional, ANRE are în derulare proiectul „Dezvoltarea capacității instituționale a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei pentru simplificarea procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică și de gaze naturale”, cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020. Astfel, prin implementarea proiectului se vor putea îndeplini noile cerințe europene care prevăd ca până în anul 2026 procesul tehnic de schimbare a furnizorului să se finalizeze în 24 h.

sursa: alba24

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus