Se apropie sezonul rece, iar la munte a nins deja, astfel că este readusă în discuție obligativitatea echipării autovehiculelor corespunzător condițiilor meteo. Este vorba despre cauciucurile de iarnă, pentru care legislația actuală nu prevede o dată exactă de la care să fie impusă utilizarea.

Codul Rutier prevede că anvelopele de iarnă sunt obligatorii pe toate drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Iar acest aspect nu depinde de data din calendar, ci de condițiile de drum.

Amenzi

Șoferii care sunt opriți de Poliție, în condiții de mai sus și care nu au anvelope corespunzătoare pe mașini, riscă amenzi între 1.305 lei și 2.900 de lei (clasa IV de sancțiuni).

„Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevazută în clasa a IV-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:

  • conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpada, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau fără a avea montate pe aceste roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante certificate”, prevede legislația.

În plus, vor rămâne fără certificatul de înmatriculare al mașinii, ce va fi reținut de agenți. Li se eliberează în schimb dovadă înlocuitoare, dar fără drept de circulație.

Amenda poate fi plătită în termen de 15 zile, la jumătate din valoare.

Ce fel de anvelope sunt acceptate

Potrivit RAR, toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră.

În această categorie intră și cele ”all season”, însă dacă au marcajele de mai sus.

Obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr.5/2011 de modificare și completare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006.

Cauciucuri all-season sau cauciucuri de iarnă?

Unii șoferi preferă cauciucurile all season pentru că redus astfel cheltuielile. Însă specialiștii spun că nu toate anvelopele all season sunt recomandate în condiții meteo de iarnă.

Cauciucurile all-season combină proprietățile anvelopelor de vară și a celor de iarnă, materialul folosit fiind mai apropiat de cel folosit la pneurile de iarnă. Au fost concepute pentru regiunile din Europa cu climă moderată, caracterizată de ierni umede şi uşoare.

Anvelopele all-season sunt optimizate pentru a oferi performanțe acceptabile în ceea ce privește aderența și manevrabilitatea atât în sezonul cald, cât și în sezonul rece, însă nu excelează la capitolul performanțe în niciunul dintre ele prin comparație cu o anvelopă de iarnă, potrivit libertatea.ro.

Pe timpul verii, se pot uza mai repede, rezistența lor la viteze ridicate, în condiții de caniculă, fiind semnificativ mai mică. În sezonul rece, aderența pe care o oferă este inferioară comparativ cu pneurile de iarnă, ceea ce înseamnă că tracțiunea nu mai este la fel de bună.

Majoritatea pneurilor all-season au un profil de iarnă, cu blocuri distanțate pentru aderență pe zăpadă în mijloc și blocuri apropiate, atât pentru o mai bună aderență când este cald, cât și pentru a păstra un nivel de zgomot redus, scrie Oponeo.co.uk.

Anvelopele de iarnă sunt create pentru a face față condițiilor meteorologice extreme, atât din punctul de vedere al performanțelor oferite, cât și din punctul de vedere al materialelor folosite la fabricare.

sursa: agerpres

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus