Consiliul Județean Hunedoara, Primăria Deva și Compania Națională de Administrare și Infrastructură Rutieră vor finanța lucrări de modernizare a unor sectoare de drum importante

Drumuri județene „aranjate” cu 45 de milioane de euro

Primul proiect finanțat din fonduri europene pe care administrația județeană îl va demara este modernizarea celor 9 kilometri ai drumului Hunedoara – Călan (foto 1). Anunțul a fost făcut în această săptămână de președintele Consiliului Județean Hunedoara, Mircea Bobora, care a declarat că primul contract de finanțare pe noul exercițiu financiar European se referă la reabilitarea acestei șosele. Lucrările presupun refacerea covorului asfaltic, montarea de parapeți, podețe și de consolidare acolo unde se impune. Durata de execuție a lucrărilor este de 24 de luni de la data emiterii ordinului de începere al lucrării.

foto 1

Proiectul „Modernizare DJ 687: Sântuhalm – Hunedoara – Călan (km. 13+050 – 22+791)”  are o valoare de peste 8 milioane de euro și va fi implementat în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 6 – “Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională”, Prioritatea de investiţii 6.1 „Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale.” Proiectul are în vedere conectarea drumului judeţean la reţeaua drumurilor naţionale şi la reţeaua TEN (Reţea Europeană de Transport) prevăzută a se realiza prin POR. De asemenea, proiectul are implicaţii asupra dezvoltării regionale, asigurarea accesului auto facil către o zonă cu potenţial turistic şi fluidizarea traficului, sprijinirea dezvoltării zonei, realizarea unei mai bune conexiuni cu zonele şi rutele comerciale.

Conducerea administrației județene a solicitat finanțare doar pentru acest sector de drum (nu și pentru Sântuhalm – Hunedoara) din cauza faptului că fosta conducere a Primăriei Hunedoara a insistat să reabiliteze în baza unui proiect propriu finanțat din fonduri europene cei câțiva kilometri de la intrarea în oraș dinspre Deva. Acest lucru a făcut ca întregul sector Sântuhalm – Hunedoara să fie neeligibil pentru proiectul administrației județene.

Al doilea contract de finanțare care se va semna se referă la modernizarea Culoarului rutier Mureș Nord (foto 2). Acesta este și cel mai consistent proiect din punct de vedere financiar, valoarea sa fiind de 36 de milioane de euro.

foto 2

Indicatorii tehnici ai proiectului „Modernizare Culoar Trafic Mureş Nord: DN7 (Gelmar) – Geoagiu Băi – Bobâlna – Rapoltu Mare – Uroi – Chimindia – Hărău – Bârsău – Şoimuş – Brănişca – DN7 (Ilia)” au fost aprobați recent de consilierii județeni. În cadrul proiectului vor fi modernizate 5 drumuri județene, după cum urmează:

  • DJ 706 A: Ilia – Sârbi – Brănișca –Păuliș Lunca –Băița – Ormindea – Vălișoara – DN 76 (km 0+000 – 19+700);
  • DJ 761: Șoimus – Bârsău – Certeju de Sus – Săcărâmb – Geoagiu Băi (km 0+000 – 6+050);
  • DJ 107 A: Limita județ Alba – Homorod – Geoagiu – Bobâlna – Rapoltu Mare – Uroi – Chimindia – Hărău –Bârsău (km 29+925 – 64+445);
  • DJ 705: DN 7 – Geoagiu –Balșa – Almașu Mic de Munte – limită județ Alba (km.0+000 – 8+800);
  • DJ 705 H: DJ 705 (KM 8+800) – Geoagiu Băi (0+000- 2+655).

Obiectivul principal al proiectului este creșterea gradului de accesibilizare a tuturor zonelor urbane și rurale situate de-a lungul Culoarului Mureș Nord (12 localităţi, dintre care 4 muncipii și orașe, cumulând o populaţie de 158.921 locuitori) prin modernizarea traseului compus din cele 5 drumuri județene.

 

Nod rutier important la ieșirea de pe Autostrada A1

Intersecția dintre DN76 și DN7 (ieșirea dinspre Șoimuș pe podul peste Mureș) va fi reconfigurată din punctul de vedere al circulației rutiere. Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au avizat un proiect care presupune lucrări de anvergură la ieșirea din Deva înspre Arad.

Directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timișoara, Horațiu Simion, a anunțat la sfârșitul lunii aprilie că soluția găsită pentru fluidizarea traficului rutier în zona intersecției DN76 cu DN7, zonă în care se face descărcarea de pe Autostrada A1 Deva-Sibiu, va fi implementată după jumătatea acestui an (foto 3). Proiectul prevede amenajarea unei ieșiri spre cele două direcții (Deva și Arad) care va fi traversată deasupra de șoseaua principală. Proiectul are avizul Primăriei Deva și lucrările ar putea începe după jumătatea acestui an. Decizia este cu atât mai importantă cu cât, până la sfârșitul acestui an, este preconizată darea în folosință a tronsonului de autostradă 4 al sectorului Deva-Lugoj (care se întinde de la Șoimuș până la Ilia).

foto 3

În prezent, intrarea și ieșirea de pe Autostradă și, implicit, de pe DN76, se realizează cu „ajutorul” unor semigirații provizorii amplasate la ieșirea din Deva, pe DN7 (Izvorul Decebal și intrarea în comuna Vețel). Această zonă a dat de-a lungul anilor multe bătăi de cap conducătorilor auto și autorităților locale, fiind cunoscută în primul rând pentru numărul mare de accidente rutiere grave produse.

Tot în zona respectivă, se va schimba și configurația rutieră la intersecția DN7 cu strada Horea (ieșirea din cartierul Viile Noi din Deva). Aici, reprezentanții administrației municipiului Deva susțin că vor aloca fonduri pentru amenajarea unui sens giratoriu – tot pentru a reduce numărul mare al evenimentelor rutiere care au loc pe fondul neacordării priorității de trecere.

 

Sector al DN7 modernizat pe banii Primăriei Deva

Reprezentanții municipalității devene au semnat în aceste zile protocolul de predare-primire a sectorului de Drum național 7 cuprins între Shopping City Deva și râul Cerna. Acest sector de drum traversează localitatea Sântuhalm, componentă a Municipiului Deva, situație în care, pentru a putea finanța lucrări de modernizare, primăria trebuia să îl preia în administrare.

Astfel, pe cele două laturi ale drumului (care va fi îngustat de la patru la trei benzi), vor fi amenajate trotuare pentru pietoni (în zonă se află case de locuit), precum și rețele de canalizare pentru apa pluvială. De asemenea, proiectul Primăriei prevede și modificarea intersecției dintre DN7 și DJ 687 (Sântuhalm – Hunedoara). Potrivit reprezentanților administrației locale devene, semafoarele din Sântuhalm (foto 4) vor fi înlocuite cu un sens giratoriu menit să fluidizeze traficul rutier. Motivul care stă la baza acestei modificări este legat de numărul mare de accidente care se produc în zonă și de ambuteiajele care se formează la orele de vârf.

foto 4

Reprezentanții primăriei nu au avansat o valoare totală a proiectului, însă au dat asigurări că banii există în bugetul local.

La celălalt capăt al sectorului de drum preluat în administrare de Primărie, la intrarea în municipiul Deva, pasarela va fi reamenajată cu sprijinul financiar al grupului Nepi – proprietarii Shopping City Deva. Potrivit unei înțețelegeri încheiate cu Primăria, grupul Nepi va finanța lucrări peisagistice 3D în urma cărora intrarea în Deva se va confunda vizual cu intrarea într-o Cetate.

Un răspuns

  1. todicri_2006@yahoo.com' Todireasa Cristian spune:

    Am vrea sa stim care este situatia drumului in com. ILIA mai precis intrarea in satul Cuies . Dupa terminarea lucrarilor la autostrada drumul a fost distrus si a fost lasat asa . Ne puteti spune daca se va mai repara .
    MULȚUMIM

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus