Doar 4 blocuri din municipiul Hunedoara au dosarele complete ca să poată fi cuprinse în proiecte pentru reabilitare termică pe fonduri europene.
Este vorba despre blocurile 1, 2 și 3 (care au fiecare câte 61 de apartamente), de pe strada Avram Iancu, la numerele 14, 16 și 18 și blocul A1-1, de pe bulevardul Dacia nr. 5, cu 35 de apartamente.
În oraș sunt 598 de blocuri, care cuprind 24.851 de apartamente. 99 la sută dintre ele au fost construite până în 1990 și au nevoie de reabilitare termică, dar și de vopsirea fațadelor, înlocuirea geamurilor de pe casa scărilor, a acoperișurilor, dar și a unor lucrări la subsolurile imobilelor. În jur de 20 de blocuri din oraș au fost reabilitate termic – pe banii lor, de către proprietari -, iar fațadele zugrăvite într-o singură culoare. Mai sunt câteva blocuri care au fost reabilitate cu banii obținuți de către asociațiile de proprietari pentru că pe acoperișuri sunt montate antene ale operatorilor de telefonie mobilă. Pe de altă parte, pentru că nu există o legislație prea clară și nici vreo hotărâre a Consiliului Local în acest sens, unii proprietari și-au termoizolat apartamentele și le-au vopsit fiecare cum i-a dus capul, rezultând blocuri cu fațade de mai multe culori, imitând parcă penajul papagalilor.
Anul trecut, prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, au apărut primele detalii, dar și primul apel pentru astfel de proiecte pentru reabilitarea termică a blocurilor, cu fonduri europene.
Se încadrau în asemenea proiecte blocurile care:
a) sunt construite în baza unor proiecte elaborate în perioada 1950-1990;
b) au regim de înălțime de minim P+2 E;
c) nu au mai beneficiat de finanțare publică în ultimii cinci ani pentru același tip de lucrări;
d) nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare.
Bugetul minim al unui proiect de creștere a eficienței energetice la o clădire rezidențială este de 100.000 euro, iar cel maxim de 5 milioane de euro. Un proiect poate cuprinde cel mult 10 blocuri de locuințe cu minim 2 niveluri (P+2E). 60 la sută dintre fonduri ar urma să fie bani europeni, nerambursabili, 25 la sută să plătească proprietarul și 15 la sută – Primăria. În plus, cei 25 la sută pot fi plătiți de Primărie și apoi proprietarul îi poate returna eșalonat într-un termen de până la 5 ani. O altă condiție e ca două treimi dintre proprietari să fie de acord cu proiectul.
Ce s-a întâmplat mai departe în municipiul Hunedoara? În primă fază, doar ceva mai puțin de 30 la sută dintre reprezentanții asociațiilor de proprietari au fost prezenți la întâlnirile organizate de-a lungul anului trecut cu Primăria. În oraș sunt în jur de 170 de asociații de proprietari. Rezultatul: 4 blocuri cu documentația completă. De acum urmează să se aștepte un nou apel pentru ca proiectul să fie depus.
pai si care e concluzia? cei care care au facut documentatia completa au ramas de fraieri ca nu s-au mai depus de primarie proiectele sau au fost depuse proictele numai pentru 4 blocuri