Procedura ce trebuie urmată pentru împărțirea trimestrială a dividendelor are, în esență, cinci mari etape de bifat.

Procedura ce trebuie urmată pentru împărțirea trimestrială a dividendelor are, în esență, cinci mari etape de bifat.

Acești pași au fost conturați în baza reglementărilor legale pe care le avem până acum în privința dividendelor interimare. Totul începe cu inventarierea patrimoniului și finalul este reprezentat de plata efectivă a dividendelor interimare.

Aceste cinci etape au fost identificate de redacția noastră în baza Legii nr. 163/2018, care a introdus în legislație posibilitatea împărțirii trimestriale a dividendelor, și în baza Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 3.067/2018, care conține regulile pentru întocmirea situațiilor financiare interimare.

  1. Inventarierea patrimoniului.Pentru a putea decide împărțirea trimestrială a profitului sub formă de dividende, firmele trebuie să se ocupe, înainte de orice, de o inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii. Adică o inventariere a patrimoniului, ale cărei reguli le găsești aici.
  2. Întocmirea bilanțurilor interimare.În baza inventarierii patrimoniului, companiile pot să întocmească situațiile financiare interimare. Concret, profitul unei firme poate fi împărțit trimestrial numai în baza acestor bilanțuri, deoarece ele arată dacă există cu adevărat bani de împărțit. Despre cum se întocmesc situațiile financiare interimare ai mai multe detalii aici. Pentru anul 2019, bilanțuri interimare se pot face la 31 martie, la 30 iunieși la 30 septembrie, regularizarea fiind făcută odată cu bilanțurile anuale.
  3. Decizia adunării generale a asociaților/acționarilor.Având bilanțurile interimare, acestea se aprobă în cadrul adunării generale a asociaților/acționarilor. Practic, aici se decide dacă se împart dividende din profitul firmei, cât anume se împarte din profitși termenul exact al plății dividendelor interimare. Dacă o firmă a reportat pierderi în anii anteriori, acestea trebuie acoperiteînainte de a putea împărți dividende interimare. Iar dacă pierderile depășesc profitul, în mod evident, nu se pot împărți dividende.
  4. Raportarea bilanțurilor interimare. Dacă primele trei etape ale procedurii sunt interne, a patra vizează o obligație de raportare către unitățile Ministerului Finanțelor. Astfel, situațiile financiare interimare trebuie transmise la autorități în 30 de zilede la aprobarea lor în cadrul adunării generale a asociaților/acționarilor.
  5. Plata efectivă a dividendelor interimare și a impozitului. În fine, banii împărțiți din profitul companiei trebuie achitați efectiv până la termenul stabilit de adunarea generală. Totodată, firmele trebuie să achite și impozitul aferentacestui tip de venit, în cotă de 5%.

Sursa: avocatnet.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus