Este pictată în ulei pe carton

Pictura Ţigancă este executată de artistul Apostol Mănciulescu (1887-1962) care s-a deosebit de contemporanii săi prin preferinţa pentru reprezentări orientale cu personaje exotice. A studiat la Paris unde a luat contact cu arta coloniştilor francezi şi cu arta fovistă, ale cărei influenţe se regăsesc în coloristică şi în tehnica de lucru. Până la finele vieţii a reuşit să realizeze o creaţie prolifică, în care  abundă exotismul şi miresmele unor poveşti din Orient.

foto 2

Spaţiul creaţiei sale capătă sensuri postimpresioniste care ajung să fie interpretate în manieră proprie de către artist. Tematica exotică este redată prin prisma unei viziuni aproape senzoriale, dar de o mistuitoare expresivitate, care surprinde cu măiestrie expresiile de pe chipuri, portul şi postura modelelor. Originalitatea creaţiei sale se remarcă prin simplitatea şi naturaleţea personajelor, prin portretistica desăvârşită şi prin studiul aprofundat al naturii statice.

Lucrarea Ţigancă semnată Apostol Mănciulescu, face parte din Colecţia de Artă Plastică a Muzeului Civilizaţiei Dacice şi Romane din Deva (nr. inv. 50174). Este pictată în ulei pe carton, prezintă dimensiunile de 58 cm x 41 cm şi, pe stratul pictural, în partea stângă din planul superior se observă semnătura <<Mănciulescu>>.

Tabloul de dimensiuni reduse înfăţişează nudul unei tinere femei redate din semiprofil. Pe fundalul nefinisat de culoare verde închis se conturează bustul femeii cu părul ondulat şi răsfirat peste umerii goi, reprezentată nud până la brâu. În partea inferioară nudul este acoperit cu pliurile rochiei pictate din tuşe de roşu vermilion, verde smarald şi tonurile acestor complementare. Atitudinea tinerei este relaxată şi şuviţele brune îi încadrează chipul expresiv cu privire galeşă, puţin stingherită, îndreptată în jos, spre colţul din stânga al tabloului.         Expresivitatea trăsăturilor faciale cu bujori aurii şi buze trandafirii, cărnoase este întregită printr-o construcţie riguroasă, din eboşă. Frumuseţea exotică este evidenţiată de zvelteţea corpolentă a modelului cu sânii rotunzi şi plini, de carnaţia măslinie a pielii, de sprâncenele întunecate, dese şi arcuite pe sub care sclipesc feeric ochii bruni, ca doi cărbuni încinşi. Trandafirii sângerii şi cercelul cu perlă neagră accentuează senzualitatea scenei voyeuriste, în care modelul este surprins într-un moment de intimitate, dezvelindu-şi farmecele feminine. Gama cromatică este redată prin contrastul complementar, de la nuanţele de alb de pe îmbrăcăminte cu accente de roşu şi verde, la tonuri de umbră naturală, de sienna arsă şi de ocru, regăsite pe chip, pe corp şi în fundal.

Apostol Mănciulescu este un artist talentat de factură interbelică, iar caracteristicile stilului său sunt reliefate prin stăpânirea desenului  şi a anatomiei umane, prin gestualism şi sensibilitate cromatică, prin abordarea tematicilor deosebite cu tentă exotică.

foto 3

 

Bibliografie:

 

Amelia Pavel, Pictura românească interbelică: un capitol de artă europeană, Bucureşti,1996.

Ernst H. Gombrich, Istoria Artei, Bucureşti, 2012.

Vasile Florea, Gheorghe Székely, Dicţionar universal de artă plastică, Bucureşti, 2011.

Colecţia de Artă Plastică a Muzeului Civilizaţiei Dacice şi Romane, Deva

Nr. inv.: 50174

Tip/titlu: Tablou înrămat/Ţigancă

Autor: Apostol Mănciulescu

Stil: Portret

Datare: Secolul al XX – lea

Material/tehnică: Pictură în ulei pe carton

Dimensiuni: H–58 cm, l–41 cm

Stare de conservare: Relativ bună

 

Dr. Diana Loredana Pantea, muzeograf, Secţia de Istorie şi Artă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus