Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor (SMID) în județul Hunedoara se urnește cu greu.

După o întârziere de un an și patru luni, deponeul ecologic de la Bârcea funcționează în sfârșit dar, deocamdată, în regim de probe tehnologice.

La sfârșitul lunii trecute, Consiliul Județean Hunedoara a atribuit societății SC SUPERCOM SA București contractul de gestiune care este valabil până la desemnarea unui câștigător în urma licitației (deocamdată nefinalizată). Luni, 15 mai, vor fi demarate și procedurile pentru organizarea licitațiilor privind desemnarea celor patru operatori zonali care vor aduna și transporta deșeurile din cele patru zone în care a fost împărțit județul Hunedoara.

De asemenea, unitățile administrativ teritoriale din județ vor primi 27.000 de tomberoane, achiziționate în cadrul proiectului, care vor fi utilizate la colectarea deșeurilor. Cam acestea sunt veștile bune prezentate de conducerea Consiliulu Județean Hunedoara, joi, într-o conferință de presă.

„Nu mai întrebați tariful, că nu-l cunoaștem!”

Potrivit proiectului finanțat din fonduri europene, la deponeul de la Bârcea Mare ar fi trebuit să ajungă deșeuri colectate selectiv. În județul Hunedoara însă, gunoiul menajer nu se colectează selectiv deocamdată, așa că deșeurile vor fi depozitate „la grămadă” în deponeul de la Bârcea. Ce înseamnă asta? Costuri suplimentare pentru operator, deci și pentru populație.

Reprezentanții Consiliului Județean susțin însă că nu pot avansa o cifră exactă referitor la costurile de colectare a deșeurilor și susțin că, de acum, mingea e în terenul unităților administrativ teritoriale.

„Deponeul are trei componente: sortare, tratare mecanico-biologică și deponeu. La momentul acesta nu vom putea atinge parametrii proiectați, pentru că nu avem colectare selectivă. Asta nu înseamnă nici că vom depune totul în groapă. Tariful de depunere în groapă aparent este mai mare pentru că incubă alte costuri: taxa pentru fondul de mediu de 80 de lei și și chiria de 27 de lei. Nu mai întrebați tariful că nu-l cunoaștem, nici operatorii nu-l cunosc. E în funcție de cum colectează și depun deșeurile. Depinde de operator și de primării”, a încercat să explice Dan Stoian, administratorul public al județului Hunedoara, în cadrul unei conferințe de presă organizate joi la Deva.

„Responsabilitatea la momentul ăsta este a UAT-urilor (unitățile administrativ-teritoriale, adică localitățile, n.red.) și a operatorului. Ăsta e motivul pentru care dăm 27.000 de tomberoane”, a pasat răspunderea și Mircea Bobora, președintele CJ Hunedoara. Problema este că tomberoanele nu sunt suficiente, așa că operatorii care vor câștiga licitațiile vor fi obligați să se doteze cu restul de pubele.

Partea proastă este că în aceste pubele vor fi colectate deșeurile „la grămadă”, nu selectiv, așa cum ar fi și mai ieftin și mai ecologic.

Alți bani, altă distracție

Consiliul Județean Hunedoara va demara în câteva săptămâni o campanie de informare a populației pentru implementarea colectării selective a gunoiului menajer.

„Vom începe de luna viitoare acea acțiune de educare a populației pentru colectarea selectivă. Împreună cu mass-media vom prezenta hunedorenilor tot ce înseamnă colectare. Vom face și acțiuni de educare a elevilor: ce înseamnă colectare selectivă pe fiecare fracție”, a declarat Daniel Andronache, vicepreședinte al CJ Hunedoara.

Măsura anunțată de conducerea CJ Hunedoara este însă tardivă, având în vedere că deponeul deja funcționează. Cu atât mai mult cu cât nici până acum autoritățile nu au formulat un răspuns complet în legătură cu felul în care s-au cheltuit 275.000 de lei – bani care ar fi trebuit să servească în totalitate campaniilor de informare. „S-au cheltuit 275.000 de lei pentru partea de media, din care 23 de mii pentru televiziuni, restul au fost materiale date și împărțite conform aplicației de finanțare”, a declarat Dan Stoian.

Așadar, conducerile succesive ale Consiliului Județean și-au dat încă o dată măsura competenței și-a interesului pentru binele hunedorenilor: un proiect de zeci de milioane de euro, bani europeni, făcut pe de-a-ndoaselea. Logic ar fi fost ca întâi să fie implementat sistemul de colectare selectivă, așa cum se întâmplă peste tot în lumea civilizată.

Degeaba ne-am hotărî cu toți ca, începând de mâine, să sortăm gunoiul din gospodării, pentru că nu avem la dispoziție tomberoane speciale pentru hârtie, plastic, metale etc. Gunoiul se va prelua de-a valma, va fi transportat la deponeul din Bârcea, iar pentru că nu este sortat, prețul va fi cu 80 de lei/tonă mai mare. Cine va plăti în plus? Fiecare dintre dumneavoastră, desigur.

Pentru că oficialii județului tac mâlc, am cerut părerea unor specialiști. Previziunile acestora sunt sumbre: vom ajunge în curând să plătim o taxă de cel puțin 2-3 ori mai mare decât azi pentru acest serviciu public!

Cum rămâne cu miliardele irosite pe campanii de informare rămase fără efect (apropo, banii au fost cheltuiți total netransparent, firma care s-a ocupat de „informarea” cetățenilor refuzând repetat să ne prezinte situațiile financiare)? A văzut careva dintre dumneavoastră un pliant, o broșură informativă, un pix, orice? Cam acesta este nivelul de eficieță și transparență în cheltuirea banului public la Consiliul Județean Hunedoara, dincolo de lozinci și angajamente sforăitoare.

Epilog: vom trăi și vom vedea

În lipsa unor răspunsuri care să lămurească populația, cetățenii nu au prea multe variante – decât să aștepte, pentru că aceasta este recomandarea autorităților județului.

Ce va fi după și cât de eficient se va dovedi acest sistem pentru care s-au cheltuit  peste 20 de milioane de euro, rămâne de văzut după ce vor apărea primele facturi…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus