Un Raport de control al Direcției economice din cadrul Primăriei Deva scoate la suprafață o serie de nereguli constatate în procedurile de achiziții publice. Oferte lipsă, prețuri eronate și lipsa licitațiilor publice la contractele încheiate de Serviciul Public Administrare Piețe, Târguri, Cantina

Cine nu-și amintește episodul „Șopârla din ciorbă” din anul 2012? Atunci, beneficiarii hranei distribuite de Cantina din Deva au reclamat că în loc legume, ciorba conținea bucăți dintr-o șopârlă. Cum a ajuns reptila acolo nu a aflat nimeni, însă ce s-a întâmplat a fost destul de limpede. Administratorul cantinei a rămas fără obiectul muncii, iar afacerea a trecut în subordinea unui serviciu nou înființat. Gurile rele au spus la acea vreme că noua administrație încearcă astfel să scape de clienții fostei administrații. Timpul a dovedit că fiecare administrație are clienții ei.

CITEȘTE ȘI: Tichete de masă gata ștampilate! Salariați obligați să cumpere din magazine de casă

Administratorii firmelor care aparțin familiei Hărău aplică o metodă cel puțin imorală pentru a-și rotunji profitul. Angajații SC Recom Sid SA sunt obligați să cumpere alimente în baza tichetelor de masă doar de la magazinele familiei Hărău.

După înființarea Serviciului, primarul l-a numit prin dispoziție pe Nicolae Marius Sanfirișca în calitate de Șef serviciu. În data de 25 februarie 2014 Direcția Economică Serviciul Financiar, Contabilitate a finalizat un raport de control la Serviciul Public Administrare Piețe, Târguri, Cantina. După ce au fost verificate contractele încheiate de acest serviciu s-a constatat că, în cele mai multe cazuri lipsesc ofertele de preț pentru contractele de achiziții publice încheiate. Inspectorii au mai descoperit și că lipsesc înscrisurile care atestă obiectul de activitate al firmelor prestatoare, dar și listele prețurilor unitare ale produselor și numărul de bucăți care trebuie furnizate.

cap raport

Primele nereguli în procedurile de achiziții publice au fost depistate de Direcția economică la contractele încheiate în lune decembrie a anului 2012.

Contract de peste 15.000 de euro, atribuit direct

În data de 17 decembrie 2012, Serviciul condus de Nicolae Marius Sanfirișca a încheiat două contracte  în valoare totală de peste 130.000 de lei. Primul are ca obiect furnizarea de pâine și alte servicii derivate, este încheiat cu SC TEOCRIS SRL și are o valoare de 42.855,64 de lei. Inspectorii din Primărie au descoperit că achiziția s-a făcut fără ca firma contractantă să depună vreo ofertă și că prețul contractului este calculat eronat.

Celălalt contract încheiat în luna decembrie a fost atribuit ilegal societății CAMEN PAN SRL, potrivit Raportului de control. Acesta are o valoare de 88.500 de lei, adică 15.975,60 euro (calculat la cursul BNR din data de 17.12.2013) și are ca obiect furnizarea de produse din carne. Potrivit inspectorilor din cadrul Direcției economice, contractul ar fi trebuit atribuit numai în urma unei licitații publice având în vedere că valoarea acestuia depășește cuantumul de 15.000 de euro.

Fructe în valoare de 30.000 de euro, fără licitație

Pe data de 19 decembrie 2013, Serviciul a închiat cu SC SILVIANA IMPEX COM SRL un contract în valoare de 43.524 de lei pentru furnizare de fructe. Potrivit Raportului de control, valoarea contractului „a fost suplimentată ulterior prin actul adițional nr. 1 din data de 19.04.2013, cu suma de 36.999,88 lei, introducându-se suplimentar și alte produse care nu erau incluse nici în oferta inițială depusă și nici în contractul inițial.” Același document arată că în contract nu se precizează nici cantitatea și prețul unitar per produs.

SC SILVIANA IMPEX COM SRL a închiat în data de 1.07.2013 un nou contract cu Serviciul, tot pentru furnizare de fructe, în valoare de 82.771,86 lei.

Din verificările efectuate de inspectori, furnizorul „a greșit” și când a emis facturile a căror valoare depășește valoare cumulată a celor două contracte, adică suma de 163.295,74 lei. Diferența, nu este mare (3.501lei), ridică însă semne de întrebare în ceea ce privește cheltuirea eficientă a banului public.

Raportul spune că, potrivit legislației în vigoare, cele două contacte ar fi trebuit încheiate abia în urma unei licitații. „Pentru primul contract s-au efectuat plăți în valoare de 69.158,82 lei, echivalentul a 15.549,27 euro, depășindu-se pragul valoric de 15.000 de euro, iar pentru al doilea contract s-au efectuat plăți de 65.318,37 lei, echivalentul a 14.587,15 euro, rezultând un total al plăților efectuate de 30.136,42 euro, depășindu-se astfel și noul prag permis de legislația în vigoare”, se arată în Raportul de control.

raport p2

Nici administratorii grupului AVIS nu s-au sinchisit să depună oferte, însă au primit contracte în valoare de peste jumătate de miliard în 2013. În prima zi de lucru a anului 2013, pe 7 ianuarie, Serviciul Public Administrare Piețe, Târguri, Cantina a încheiat două contracte: unul pentru frunizarea de ouă, al doilea pentru furnizarea de carne de pui. Primul contract este încheiat cu SC AVIS COLLECTION SRL și are o valoare de 2.232 de lei, însă a fost încheiat fără a exista vreo ofertă depusă. Contractul încheiat cu cu SC AVIS FRESH COM SRL, pentru frunizarea de carne de pui, are o valoare de 49.995,22 lei și a fost închiat fără a exista oferte depuse din partea firmei și cu un calcul eronat al prețului de contract.

raport p1

Legislația în vigoare nu prevede un număr minim de oferte pe care administrația ar trebui să le obțină înaintea unei achiziții directe, însă pe principiul utilizării eficiente a fondurilor publice, serviciile care fac aceste achiziții ar trebui să studieze și să compare prețurile practicate pe piață de către agenții economici. Altfel, suspiciunile privind corectitudinea atribuirii contractelor se pot transforma în urma verificărilor, în certitudini.

CITEȘTE ȘI: Inscripțiile cu vopsea au fost șterse în 24 de ore

În mai puțin de 24 de ore după ce Hunedoara Liberă.ro a sesizat modul în care angajații Primăriei Deva au realizat inventarierea mobilierului stradal din Piața Victoriei, înscrisurile cu vopsea au fost șterse, însă nu definitiv.

3 răspunsuri

  1. Fain articol!Felicitari administratiei publice ca verifica ce se intampla cu banul public.O bila alba pentru Petre Marginean care a demonstrat ca nu e nevoie de curtea de conturi pentru a indrepta “cateva greseli de matematica”.Oricum se vede de la o posta ca acest control a fost instrumentat de PNL dar cel putin a fost pentru o cauza buna.

  2. Poate ne lumineaza cineva cum un act clasificat, secret de serviciu aflat in mana unui functionar public apare pe sticla.
    Raportul fost cerut oficial sau a fost sifonat?
    Sifonarul/turnatorul mai e in slujba inca?
    In slujba cui?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus