Din cele 30,6 miliarde de euro fonduri structurale, regionale şi pentru dezvoltare rurală pe care România ar urma să le primească de la UE între 2014 şi 2020 (cu încă trei ani de graţie), 6,1 miliarde de euro sunt destinate exclusiv dezvoltării sectorului de transport

La un preţ mediu de 6 mil. euro pe kilometrul de autostradă cu cât se construieşte în România, înseamnă că, dacă toţi banii ar merge în construirea de autostrăzi, în preajma lui 2020 România ar trebui să aibă 1.000 de kilometri de autostradă construiţi doar cu banii UE.

Din nefericire, banii UE se adresează întregului sector de transport şi privesc, prin urmare, şi autostrăzile, şi şoselele, şi căile ferate, şi căile navigabile. În planul de autostrăzi publicat la finele anului trecut, guvernul bugetează totuşi o sumă însemnată din cei 6,1 miliarde de euro, anume 4,8 miliarde de euro, ceea ce ar însemna 800 de kilometri de autostradă.

Acordul de Parteneriat adoptat ieri de Comisia Europeană consfinţeşte că România va finanţa toate cele 11 „obiective tematice“ pentru care se putea cere finanţare de la UE, deşi specialiştii au sugerat în trecut să fie alese doar câteva zone strategice cum ar fi infrastructura, tocmai pentru ca progresul să fie evident.

Prin urmare, cele 30,6 miliarde de euro  (2-3% din PIB, în medie, anual) care, în teorie, ar putea intra în ţară în exerciţiul financiar 2014-2020 vor fi împărţite tuturor nevoilor, de la drumuri şi căi ferate până la „promvarea incluziunii sociale“, trecând prin combaterea discriminării, gestionarea riscurilor climatice sau sprijinirea competitivităţii economice.

SURSA: Ziarul Financiar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus