Încă de când au apărut, supermarket-urile mizează pe trucuri de marketing, mai mult sau mai puţin mascate, faţă de clienţii lor.

Câţi dintre voi au reuşit, de fapt, o “oprire rapidă ” la un supermarket, pentru a cumpăra unele produse esenţiale, fără cheltuieli exagerate sau inutile?

Vreţi doar nişte lapte, pâine şi nişte banane, dar vă treziţi într-o lume a alimentelor unde cheltuiţi mulţi bani, achiziţionând produse de care poate nici nu aveţi nevoie. Dacă mergi la shopping cu o listă strictă de cumpărături, sperând că scapi repede, personalul din supermarket-uri are tehnici puternice şi dovedite de marketing care să te încurajeze să petreci mai mult timp decât ai avut intenţia la început.

Totul este proiectat strategic, pentru a obţine mai mulţi bani de la tine. Au gândit totul, de la mirosuri “dumnezeieşti”, provenind din brutăria proprie, la oferte ” incredibile”, de la produsele plasate la capetele de interval (capătul rafturilor) la mostre gratuite sau, pur şi simplu, promovează agresiv produse noi şi incitante.

Află 9 dintre cele mai frecvente trucuri folosite de şefii supermarket-urilor pentru a atrage cumpărătorii, în ceea ce priveşte timpul petrecut în magazin şi apoi banii lăsaţi la casele de marcat:

1) Legume şi fructe – Întotdeauna strălucitoare şi frumos aşezate

supermarket-9

Nu e de mirare că oamenii sunt atraşi de produsele strălucitoare, fie că este vorba de o maşină nouă, părul strălucitor sau un diamant strălucitor. Supermarket-urile mizează pe acest aspect şi marşează cu acest truc psihologic. De aceea, pulverizează apă peste legume şi fructe, chiar dacă aceasă metodă poate să ducă la putrezirea rapidă a acestora, dar astfel cele mai frumoase alimente iau ochii cumpărătorului.

2) Aspectul magazinului… (îţi arată) calea pe care să o urmezi!

surpermarket-8

Poate nu aţi realizat acest aspect, până acum, dar supermarket-ul îţi dictează în mod clar calea pe care ar trebui să o urmezi prin magazin. Drumul ales de proprietarii magazinului pentru tine este, desigur, cel mai avantajos pentru… ei. De exemplu, în mod subconştient, cumpărătorii simt nevoia de a merge în sus şi în jos pe culoarele dintre rafturi, deoarece consideră că aşa e cel mai simplu mod de a “naviga” prin magazin. De puţine ori, evită un anumit rând, doar pentru că nu au nevoie de nimic de acolo. De asemenea, este cunoscut faptul că anumiţi clienţi împing căruciorul cu mâna stângă şi iau lucrurile cu mâna dreaptă, astfel că vor găsi mereu produsele pe care le doresc… nu pe cele de care au cu adevărat nevoie.

3) Cărucioarele de cumpărături, acum de trei ori mai mari!

supermarket-7

Căruciorul de cumpărături au reprezentat o componentă importantă a comerţului, de la inventarea să, în 1938, până în zilele noastre. A devenit atât de banal, încât orice client îl apucă din mers, deşi poate nici nu are foarte multă nevoie de el, având puţine de cumpărat. A fost conceput pentru a-i ajuta pe cumpărători să transporte produsele şi să se plimbe mai uşor printre rânduri, dar acum sunt de 3 ori mai mari decâat în 1938. De altfel, când dimensiunea acestuia s-a dublat, clienţii au cheltuit în medie cu 40% mai mult. Acum, sunt mult prea mari pentru nevoile unei familii medii, de exemplu, dar chiar şi aşa unii oameni consideră că nu l-au umplut suficient, deşi este pe jumătate plin! Dacă, totuşi, vreţi să reduceţi cheltuielile… ar fi bine să apelaţi la coşurile de mână sau să ţineţi produsele în braţe, considerând că sunt puţine şi strict necesare!

4) Cozile lungi şi dese (la casele de marcat), cheia marilor succese (pentru manageri)

supermarket-6

Chiar şi la ore de vârf, veţi observa că o mulţime de case de marcat sunt închise, ceea ce duce la o aşteptare destul de lungă. Din nou, acesta e un truc deliberat cu scopul de a te determina să cumperi mai mult decât ţi-ai propus iniţial. Este posibil să cumperi, în fugă, doar lapte şi pâine, dar, după o aşteptare de 10 minute pentru a plăti, este posibil să iei şi un pachet de gumă de mestecat sau un baton de ciocolată, amplasate strategic chiar la nasul tău. Pentru magazine, aceste produse sunt profitabile, fiind aşezate chiar pe culoarele care îî conduc pe clienţi către casele de marcat. Aşadar, depinde doar de voi… dacă mai daţi bani şi pe CD-uri, DVD-uri, sucuri, bomboane sau reviste.

5) Produsele lactate… întotdeauna în spate

supermarket-5

Aţi observat că… dacă aveţi nevoie doar de lapte, umblaţi prin tot supermarket-ul după el? Asta e un alt truc folosit pentru a obţine cât mai mult de la client. De exemplu, în SUA, laptele este cel mai căutat produs. Cu el încep americanii cumpărăturile. Aşadar, laptele e aşezat mai în spate şi sunt scoase în faţă produse lactate de care nu au neapărat nevoie, dar fiind la nivelul ochilor… iţi iau faţa! Şi astfel poate rezulta o achiziţie în plus.

6) Plasarea de produse… la nivelul ochilor

supermarket-4

Produsele mai scumpe sunt întotdeauna găsite direct la nivelul ochilor, iar cele ieftine mult mai jos sau prea sus. Excepţie fac alimentele pentru copii, cum ar fi cerealele pentru micul dejun, care sunt aşezate la nivelul vizual al micuţilor. Aceştia îşi imploră părinţii să le cumpere, până adulţii cedează primii. Unii furnizori plătesc bani grei pentru ca produsele lor să fie plasate strategic, managerii cerându-le să plătească suplimentar, pentru o prezentare “premium”.

7) Ofertele care nu sunt oferte… de la capătul intervalelor!

supermarket-3

La fiecare capăt de interval (rând) se află un mare semn cu preţ galben pe el. Alături, marfa stivuită frumos. Ofertă specială, cost pe măsură, doar că de cele mai multe ori preţul de pe semnul respectiv este cel obişnuit. Şi uite aşa se transformă în marfă cu potenţial. Se află în drumul cumpărătorului, atrage privirea, dar mai ales atenţia. De exemplu, în Marea Britanie au crescut cu 52% vânzările de băuturi carbogazoase, atunci când sunt aşezate în acest mod, iar vânzările de alcool au crescut cu 46%. Ca urmare, unii critici spun că interzicerea anumitor produse de a fi plasate la capătul rândului ar putea ajuta la reducerea obezităţii.

8) Accesul (intrarea) în magazin – Fericit şi colorat

supermarket-2

Din momentul în care păşiţi în interiorul unui supermarket, sunteţi mereu întâmpinaţi de display-uri luminoase şi produse strălucitoare, stivuite la perfecţiune. Când te plimbi pe lângă colţul cu flori, imediat simţurile intră în fibrilaţii, iar aromele care vin de la brutăria magazinului îţi lasă gura apă. Parcă şi foamea se instalează mai repede. Pentru a evita aceste trucuri de marketing, ţine capul în jos şi concentrează-te doar pe lista de cumpărături!

9) Mostrele gratuite – un truc psihologic

supermarket-1

Treci pe lângă un stand situat într-un supermarket şi cineva îţi oferă şansa de a încerca ceva delicios… fără a plăti niciun ban. Cercetările arată că cel mai mare pas în a convinge un consumator să cumpere un produs este să-l faci să-l încerce mai întâi. După ce le oferi o mostră gratuită şi se bucură de ea, există şanse mai mari ca acesta să îl adauge în coş. De aceea, mulţi producători importanţi plătesc sute de dolari pentru asemenea standuri. Oricum, sunt mai eficiente şi nu produc pagube mari în bugetul companiei, ţinând cont de cheltuielile mai mari pe campanii de publicitate. Există, de asemenea, şi teoria psihologciă de tipul… “să se întoarcă favorul”. Când cineva îţi dă un mic cadou, există tendinţa să vrei să faci ceva în schimb. În acest caz, să cumperi acel produs pe care tocmai l-ai încercat gratuit.

SURSA: www.apropo.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus