Noul regulament privind practicile comerciale neloiale aprobat de Guvern prevede măsuri clare pentru protejarea intereselor producătorilor locali în relația cu marile magazine și lanțuri de supermarketuri.

Pentru respectarea acestora sunt prevăzute sancțiuni și amenzi usturătoare. Măsura are ca scop interzicerea practicilor comerciale neloiale și stopează ”dictatura marilor comercianți”.

Interesele producătorilor locali şi ale fermierilor din lanţul de aprovizionare agroalimentar, dar şi cele ale consumatorilor vor fi mai bine protejate prin regulamentul privind practicile comerciale neloiale aprobat de Guvern, susţin reprezentanţii Consiliului Concurenţei într-un comunicat transmis marţi AGERPRES.

Acesta interzice o serie de clauze contractuale şi stabileşte procedurile de investigare şi soluţionare a sesizărilor privind practicile neloiale ale marilor comercianţi, dar şi amenzile pentru încălcarea legii.

Ce va fi interzis pentru marii comercianți

Printre clarificările aduse de regulament se numără:

  • interzicerea rabaturilor (reduceri pentru defectele de calitate).
  • Remizele (reduceri pentru vânzările superioare volumului convenit sau dacă cumpărătorul are un statut preferenţial) şi risturnele (reduceri de preţ calculate asupra tranzacţiilor realizate cu acelaşi terţ, pe o perioadă determinată) sunt permise doar dacă valoarea acestora nu depăşeşte 20% din cea a produselor agroalimentare facturate între cumpărător şi furnizor.
  • Se introduce un plafon maxim pentru serviciile prestate de cumpărător, care nu poate depăşi 5% din valoarea încasată de furnizor. Aşadar, aşa-numitele „taxe de raft” nu vor putea fi mai mari decât valoarea menţionată.
  • Magazinele nu mai pot anula comenzile de produse agricole sau alimentare dacă au trecut mai puţin de 30 de zile şi sunt obligate să afişeze la raft, pe lângă produsul marcă proprie, cel puţin o marcă a unui producător concurent, iar condiţiile de comercializare trebuie să fie similare.
  • Sunt permise plăţile pentru publicitatea şi marketingul produselor, dar şi cele pentru suportarea oricăror reduceri cu titlu promoţional, dacă sunt negociate anterior.

Alte clarificări pe care le aduce regulamentul vizează cifra de afaceri anuală a companiilor implicate, dar şi faptul că un cumpărător va putea solicita, la momentul începerii negocierilor, o declaraţie pe proprie răspundere de la furnizor, ce va constitui anexă la contract, pentru a verifica încadrarea în pragul cifrei de afaceri.

Amenzile menite să descurajeze ”dictatura” marilor lanțuri de supermarketuri

Amenzile aplicabile pentru încălcarea legii vor varia între 250.000 şi 600.000 de lei, iar pentru repetarea unei practici comerciale neloiale într-un interval de doi ani, amenda este de 1% din cifra de afaceri.

În cazul în care compania recunoaşte fapta, amenda se poate reduce cu un procent între 1% şi 25%.

„Vom monitoriza cu atenţie impactul aplicării legii şi regulamentului şi, dacă este cazul, vom propune Guvernului şi Parlamentului ajustări ale legislaţiei, după ce ne vom consulta cu partenerii sociali şi Comisia Europeană” a adăugat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus