Firmele fraților Milică și Matei Pup au câștigat sume consistente prin suplimentarea lucrărilor contractate de la Consiliul Județean Hunedoara.

Firma fratelui lui Milică Pup (fost administrator al SC TRANS CONSTRUCT SRL, inculpat în dosarul de corupție al fostului președinte al CJ Hunedoara Mircea Moloț), SC ARGO TAB COM SRL, a fost ani la rând abonată la contractele de lucrări atribuite de Consiliul Județean Hunedoara în perioada 2008-2010. Societatea administrată de Matei Pup a fost înființată în anul 1991, are sediul în satul Boz (comuna Brănișca) și este fericita câștigătoare a unui set de contracte în valoare de aproape 8 milioane de euro.

Lucrările pe bani publici, o tradiție în familia Pup

Firma lui Matei Pup este o demnă păstrătoare a tradiției familiei de afaceriști descurcăreți, gata oricând să pună mâna pe un contract generos finanțat din bani publici. Între 2008 și 2010, SC ARGO TAB COM SRL a câștigat mai multe licitații organizate de Consiliul Județean condus la acea vreme de Mircea Moloț, pe cont propriu sau în asociere cu firma fratelui Milică Pup.

Astfel, în anul electoral 2008, SC ARGO TAB COM SRL a câștigat execuția lucrărilor de modernizare a DJ 705 Stănija –Buceș (4,6 milioane de lei) și a DJ 706 Vorța-Visca-Țebea (7 milioane de lei). Valoarea celor două contracte a crescut însă în 2009, când au fost contractate de către Consiliul Județean Hunedoara lucrări suplimentare în valoare totală de aproape 5 milioane de lei.

Tot în 2009, firma afaceristului cu origini în comuna Vorța a mai câștigat un contract, cel de reabilitare și modernizare a DJ 741 Criscior-Bucuresci-Curechiu-Almașu Mic de Munte, în valoare de 5,8 milioane de lei. Acest contract a fost câștigat în asociere cu SC SIRD SA, societate controlată de controversatul om de afaceri Ovidiu Tender. Valoarea contractului a fost mărită în anul 2010 cu încă 400.000 de lei pentru lucrări suplimentare.

La sfârșitul anului 2010, firma lui Matei Pup a mai prins un contract generos de la CJ Hunedoara, în valoare de 11,6 milioane de lei care viza modernizarea DJ 763 Șteia. În total, în cei 3 ani, SC ARGO TAB COM SRL a încheiat contracte în valoare de aproape 35.000.000 de lei (350 de miliarde de lei vechi).

Suplimentarea lucrărilor, ca metodă de creștere a profitului

Nu firmele controlate de familia Pup au inventat lucrările suplimentare, însă acestea au încasat după cum se observă sume consistente aplicând următoarea strategie: la licitație se prezintă cu prețul cel mai mic pentru a maximiza șansele de câștig a contractului, după care sunt invocate modificări ale proiectului care generează suplimentarea lucrării respective cu sume importante.

Pe acest calcul s-a bazat și firma lui Matei Pup în 2012 când a câștigat un contract de modernizare a DJ 763B Vălișoara-Dealu Mare-Podele, lucrare care presupunea reabilitarea a 9 km de drum. La licitația pe care a câștigat-o, firma lui Pup s-a prezentat (cum era de așteptat) cu prețul cel mai mic, acesta fiind criteriul principal de atribuire: 7.487.983,80 lei (fără TVA). Ofertele care au fost respinse (neconforme sau inacceptabile) au fost depuse de: SC STRACO GRUP SRL, SC NEWAMPORT COMPANI SRL, SC VIAFEDA SRL, SC VIVA CONSTRUCT SRL, SC CONSTRADE SRL și SC DRUPO SRL.

Un control al Curții de Conturi a scos însă la iveală nereguli cu privire la atribuirea contractului, dar și în ceea ce privește suplimentarea lucrărilor.

Astfel, din verificările efectuate de Curtea de Conturi, s-a constatat că, în timpul lucrărilor la acest obiectiv de investiții, Consiliul Județean Hunedoara a modificat soluția tehnică în sensul că „a încheiat note de renunțări pentru unele materiale, cât și note de lucrări suplimentare” în condițiile în care nu exista un studiu geotehnic care să impună modificări ale soluției tehnice adoptat inițial și nici viza unui verificator de proiect.

„Ca urmare a aplicării noii soluții tehnice, soluție neavizată de persoanele competente, au fost angajate nelegal lucrări suplimentare”, se arată în Raportul de control al Curții de Conturi. Potrivit inspectorilor acestei instituții, lucrările suplimentare au fost angajate fără existența unui contract sau a unui act adițional la contractul inițial.

În fapt, inspectorii au descoperit că instituția condusă de Mircea Moloț a plătit nelegal materiale care nu se regăsesc nici în proiectul tehnic, nici în devizul ofertă anexă la contractul de execuție de lucrări, suma totală ridicându-se la peste 6 miliarde de lei vechi (prejudiciu constatat).

„Se constată că UATJ Hunedoara a angajat și plătit nelegal cheltuieli de investiții în cuantum de 601.014,74 lei (material – 236.408,31 lei; cheltuieli indirecte aferente materialului 10% – 23.641 lei; cota profit cu 3% peste cota ofertată – 224.640 lei) din care 24% TVA în sumă de 116.325,43 lei”, se arată în Raportul Curții de Conturi. Pînă în mai 2015, au fost facturate și plătite lucrări în valoare de 3,5 milioane de lei.

Pisica moartă, aruncată dintr-o ogradă în alta

Curtea de Conturi a cerut angajaților CJ Hunedoara cu atribuții în domeniul în care s-au constatat abateri, explicații cu privire la plățile efectuate nelegal.

Administratorul public al județului Hunedoara, Dan Stoian susține că responsabilitatea pentru aceste plăți se află în pixul președintelui și al vicepreședinților. „Direcția tehnică este subordonată unuia dintre vicepreședinți și coordonată de președintele CJ. Atribuțiile mele nu constau în a verifica proiectele tehnice, situațiile de lucrări sau alte astfel de documente”, susține Dan Stoian în Nota de relații.

La rândul său, șeful serviciului tehnic, Viorel Rotaru, susține în nota de relații că „notele de lucrări suplimentare au fost acceptate urmare a proceselor-verbale de verificare a naturii terenului de fundare încheiate de către geotehnician, dirigintele de șantier și constructor, procese verbale prin care se propune noul sistem rutier și mărimea grosimii acestuia”.

Nici ceilalți angajați ai CJ Hunedoara nu își asumă plățile nelegale dispuse de fosta conducere a instituției. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus