GHID PRACTIC pentru cei care doresc să înceapă o afacere.

Ca sa sa poti face legal o afacere ar trebui sa ai o companie inregistrata. Firma legal inregistrata iti da posibilitatea sa obtii finantare (mai ales daca e vorba de fonduri europene, de exemplu), sa iei credit de la banca, sa angajezi oameni, sa inchei parteneriate de afaceri, sa colaborezi mai simplu si mai credibil cu furnizori si clienti.

Infiintarea unei firme nu garanteaza ca ideea ta de afacere va fi o reusita si nu inseamna ca, odata ce ti-ai infiintat firma ai devenit antreprenor veritabil; e o conditie necesara dar nu suficienta. Pe de alta parte, e bine sa stii ca atunci cand ai o firma vei avea mai multa bataie de cap: acte, contabilitate, tot felul de autorizari, controale, raportari.

In Romania, birocratia de afaceri poate fi, deseori, istovitoare dar fara o firma legal infiintata nu poti face mare lucru. In plus, infiintarea unei firme inseamna si o serie de raspunderi, dar despre asta vom discuta ceva mai incolo. Asa ca, hai sa vedem cum pornesti la drum ca sa iti infiintezi firma si ce anume ar trebui sa faci.

Cum alegi numele firmei. De ce numele firmei e important

Daca te decizi ca e momentul sa infiintezi o firma, primul pas este sa iti alegi un nume. Pentru unii antreprenori e ca si cum si-ar boteza primul copil: numele firmei este colectie intreaga de aspiratii, emotii, atribute, dorinte. Pentru altii, numele firmei e doar denumirea unei entitati juridice fara incarcatura specifica a ceea ce ar urma sau ar trebui sa devina un brand.

Sunt specialisti care spun ca e important sa alegi un nume potrivit cu ceea ce ar urma sa reprezinte ideea ta de afacere, sa spuna, sa transmita ceva despre afacerea ta. Pe de alta parte, numele entitatii juridice poate sa nu reprezinte nimic. Despre nume si brand se poate discuta la nesfarsit, brandingul e un amestec eclectic de stiinta si arta, emotii si logia, concret si abstract.

Putem adauga o lista lunga de denumiri care au facut sau fac deja istorie: de la companii precum Amazon, Uber, Microsoft la unele care poarta ori sunt legate de numele fondatorilor: Ford, Yamaha, Adidas, Boeing sau Bombardier.

Denumirea firmei: Ce ai vrea si ce mai gasesti

Daca ti-ai ales deja o denumire pentru companie sunt doua locuri unde ar trebui sa verifici daca denumirea este sau nu disponibila:

  • la ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului)

  • la ROTLD (Registrul Domeniilor de Internet) daca e un domeniu .ro sau la alte registre ori agenti pentru domenii

La Registrul Comertului inregistrezi denumirea legala a firmei, (ex. S.C. Firma Mea SRL) adica numele sub care firma va opera: va emite facturi, va incheia contracte, va achita taxe si impozite.

La ROTLD sau alt registru pentru domeniul de internet inregistrezi denumirea adresei de web (ex. www.firmamea.ro) unde iti vor putea gasi website-ul firmei, cei care te cauta pe internet.

Nota practica: Teoretic, poti verifica online la ONRC daca o denumire e sau nu disponibila fara sa te deplasezi la Registrul Comertului. Iti trebuie un cont in sistem si, chiar daca interfata web nu mi se pare foarte prietenoasa, cu putina perseverenta ar trebui sa iti cam dai seama cum se face. Am scris teoretic pentru ca, la momentul redactarii acestui text eu nu am reusit sa fac acest lucru, cu succes, pana la capat.

Cu domeniul de internet e mult mai simplu, totul se rezolva online, inclusiv plata domeniului.

Atentie: rezervarea domeniului e una si gazduirea lui este altceva, e un serviciu separat.

Citeste si: “Cum si unde iti gazduiesti domeniul de internet si website-ul firmei”

Ideal ar fi sa gasesti disponibila denumirea si intr-un loc si in celalalt. Poti avea ghinionul sa vezi ca sunt deja rezervate. Pont: aici merita sa revenim putin la ce fel de nume alegi. Daca e unul comun sau generic sansele ca altcineva sa fi fost mai iute sunt destul de mari. Daca ai un nume unic (un acronim interesant, o combinatie desteapta de litere, silabe sau cuvinte) ai putea sa scapi usor cu rezervarea.

E bine sa iti faci o lista cu variante si combinatii ale denumirii. As cauta sa vad prima data daca e liber domeniul de internet (mai cu seama in cazul unei idei de afacere digitala). La urma urmei, denumirea legala nu trebuie sa fie neaparat identica; poate avea unul-doua cuvinte in plus, de exemplu.

Sunt companii care au denumiri chiar diferite fata de domeniul de internet, ori fata de produsul sau serviciul pe care il ofera si care ajunge sa fie foarte cunoscut. Daca afacerea ta se va dezvolta, e posibil ca numele firmei cu care ai pornit sa conteze mai putin decat o marca sau un brand de produs pe care le-ai creat cu entitatea respectiva.

Retine ca marcile sau brandurile au in spate antreprenori sau firme dar nu toti antreprenorii sau firmele pot deveni marci sau branduri.

Resurse

Alte resurse utile pentru înființare firmă:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

*

Inapoi Sus